Hoe ik van mijn smartphoneverslaving afkwam

Bijna vier uur per dag keek ik naar mijn iPhone-scherm. Constant had ik dat ding in m’n handen. Bij elke melding unlockte ik hem. Na een kwartier móest ik weer even kijken en vaak raakte ik verzeild in de verschrikkelijke cirkel van Facebook-Instagram-mail-Twitter-Youtube… Ik wilde er vanaf en dat lukte.

Leestijd

Waarom minderen?

De smartphone is onderdeel van ons leven. Dat is gewoon zo, daar kan je niet omheen en je moet het ook niet willen vermijden. Ik ben blij met dat ding: ik heb de hele wereld onder m’n duim, ik kan van alles opzoeken en bijhouden en kan deels mijn werk op m’n telefoon doen. Ik kan er mooie foto’s meemaken en heel veel delen. Een verrijking van mijn leven, zou je zeggen.

In december 2016 installeerde ik de app Moment. Die app houdt onder andere bij hoeveel screentime je op je telefoon hebt en hoe vaak je hem oppakt. Ik vergat de app en controleerde ergens in juni weer eens mijn verbruik. Holy shit. Zo’n vier uur per dag zat ik op mijn telefoon. Ik vond het nooit zo erg, mijn telefoongebruik is immers onderdeel van mijn werk en wanneer ik in gezelschap ben, gebruik ik hem niet zoveel: ik wil met degene zijn die in real life tegenover me zit, niet met de mensen op mijn telefoon.

Die ene dag in juni was ik het tóch zat. Het kan toch niet goed zijn om elke dag bijna vier uur (!) te besteden aan mijn telefoon? Ik geloof niet dat ik daar nou gelukkig van word. Vooral omdat het, naast werkdingen zoals Instagram bijhouden, WhatsAppen en af en toe mail lezen en beantwoorden, echt random dingen zijn die ik deed. Beetje scrollen op Facebook. In het zwarte gat van Instagram verdwijnen en een half uur lang door iemand z’n feed swipen. Uit verveling, vaak. In de trein, of als ik even pauze nam. Wat nou als ik in die tijd fijn een boek ga lezen, met iemand ga praten of gewoon voor me uit ga staren en ga ontspannen?

Ik besloot mijn telefoonverslaving aan te pakken. Die vier uur is belachelijk. Zonde van de tijd. Wat kan ik in die vier uur wel niet voor andere dingen doen? Daarnaast geloof ik ook dat die constante prikkels, die constante stroom aan informatie, die constante drang om dat apparaat te pakken niet gezond is. Dat het ongelukkig maakt. Daar zijn veel onderzoeken naar gedaan, maar ik geloof dat ook echt.

Mijn cijfers

Tijd om de confrontatie aan te gaan: mijn cijfers. Gemiddeld zat ik zo’n 3,5 uur per dag op mijn telefoon, met soms uitschieters naar vijf uur (maar op die dagen was ik ook veel aan het navigeren). Mijn slechtste dag was 5,5 uur. Mijn langste gebruik aan-een-stuk was twee uur en tien minuten.

18% van mijn wakkere leven zat ik op mijn telefoon. De melding ‘op deze manier zit je zo’n acht jaar van je leven op je telefoon’ vond ik echt heftig. Elke vijftien minuten raakte ik mijn telefoon aan. Zo’n 65 keer per dag pakte ik mijn telefoon op. Op de slechtste dag was dit 98 keer. 98! Honderd keer bijna. Niet normaal.

De Moment Phone Bootcamp

Ik besloot de Phone Bootcamp van Moment te gaan volgen: een bootcamp van twee weken waarin je de relatie met je telefoon heroverweegt. Elke dag moet je een taak doen. Dat zijn taken als:

  • Gebruik je telefoon 30 minuten achter elkaar niet
  • Breng je telefoon niet meer mee in de slaapkamer
  • Gebruik je telefoon niet vlak na het opstaan, geef jezelf een uur om telefoon-vrij wakker te worden
  • Verwijder voor één dag je meest gebruikte app die je de meeste tijd kost
  • Leg je telefoon een uur voordat je gaat slapen weg

Elke dag krijg je een andere opdracht en op de laatste dag gebruik je je telefoon helemaal niet. Op deze manier ga je véél bewuster met je telefoon om en je merkt dat bepaalde opdrachten echt goed werken. Zo gebruik ik m’n telefoon niet meer in de slaapkamer en gebruik ik hem ’s ochtends en ’s avonds rond het slapen bijna niet meer. Het zijn allemaal mooie dingen om uit te proberen. Daarnaast is het natuurlijk het idee om je telefoon (veel) minder te gebruiken dan normaal. Het is een kick-start naar nieuwe telefoongewoontes.

Ik deed de Phone Bootcamp op vakantie. Op vakantie wijkt mijn telefoongebruik niet zoveel af van mijn gewone gebruik, omdat ik nog steeds mijn social media kanalen gebruik. Na mijn vakantie ben ik natuurlijk doorgegaan met mijn nieuw geleerde gewoontes, daarover later meer. Die eerste twee weken waren vooral heel verhelderend. Ik ging echt anders naar mijn telefoongebruik kijken. En naar die van anderen. Van Jelmer leerde ik een mooie manier om mijn telefoon gewoon minder vaak op te pakken:

 

“Ik stel mezelf, voordat ik m’n telefoon pak, de volgende vraag:

Wat wil je doen?

En als het antwoord is ‘Weet ik niet, gewoon even doelloos wat appjes openen, sluiten en weer openen.’ dan pak ik m’n telefoon niet en ga ik verder met belangrijke dingen.”

 

Dit hielp. Ik liet dan vaak m’n telefoon gewoon liggen. Wat me opviel in die twee weken:

  • De gewoontes die ik had. Ik pakte echt zowat elk kwartier m’n telefoon. Ook als ik gewoon lekker chill een boek zat te lezen en helemaal niet écht iets met m’n telefoon wilde doen. Die telefoon trekt cónstant mijn aandacht.
  • Ik heb echt van die telefoonmomenten. Bijvoorbeeld wanneer je even ergens op moet wachten (in een rij, of als de koffie staat te trekken, of als de hond staat te poepen) pakte ik áltijd mijn telefoon om even wat te browsen en te scrollen. Dat deed ik dus meteen niet meer en dat scheelde echt enorm. Ik maakte wel echt elke dag nog van die schijnbewegingen naar m’n telefoon, maar vervolgens ging ik gewoon een boek lezen of even voor me uit staren. Wanneer staren we nou nog voor ons uit? Dat doe ik echt nooit. Nu dus wel weer.
  • Iedereen zit altijd op z’n telefoon! Dat merk je pas als je het zelf niet doet. Ik was ook zo’n irritant mens dat dat telkens deed.
  • Van alle keren dat ik mijn telefoon pak, is het maar een paar keer per dag om écht iets te doen, zoals een Instagram foto plaatsen, iets opzoeken of navigeren. Of om een foto te maken, want dat doe ik graag. Ik denk dat 90% van mijn pick-ups totaal nutteloos is.
  • Ik heb mijn telefoon altijd binnen handbereik. Tijdens de Bootcamp legde ik hem vaak boven, of aan de andere kant van de kamer, of in m’n tas. In het begin moest ik daaraan wennen, later werd dat normaal en zorgde het ervoor dat ik niet eens aan mijn telefoon dacht.

Als deze bewustwordingen zorgden ervoor dat ik mijn telefoon véél minder gebruikte. In die twee weken gebruikte ik mijn telefoon 26 uur en 20 minuten minder dan normaal. Ik hoef niet te zeggen dat dat heel erg veel uren zijn. Omdat ik vakantie had, heb ik in die tijd gewoon nog meer gechillt. Ik heb boeken gelezen, series gekeken en geslapen. In de weken daarna waarin ik gewoon aan het werk was had ik óf meer vrije tijd óf meer tijd om aan andere projecten te besteden.

De statistieken van mijn laatste week Bootcamp:

  • Ik gebruikte mijn telefoon 1 uur en 26 minuten per dag, 0 minuten op mijn beste dag en twee uur op mijn slechtste
  • 9% van mijn wakkere leven op m’n telefoon, als ik zo doorga 3,8 jaar van mijn leven
  • 35 pick-ups per dag, 20 op de beste dag en 60 op de slechtste

Tijdens de Bootcamp was er dus ook een telefoonloze dag. Vond ik best onhandig, want ik kon geen foto’s maken (doe ik graag), Instagram stories opnemen (vind ik leuk) en navigeren (vind ik handig). Om soms random dingen opzoeken, zoals waarom lantaarnpalen allemaal een geel bordje met een lang nummer hebben. Ik ga dat niet meer zo vaak doen, denk ik. Maar het was wel goed om de Bootcamp mee af te sluiten en het was makkelijker dan ik dacht.

Doe die Phone Bootcamp als je ook je telefoongewoontes wilt veranderen – het is echt een goede manier. Het kost €4,99 (de Moment app is gratis), maar dat is het toch mega waard?

De tijd daarna

Foto William Iven

Na de Phone Bootcamp moest ik het zelf doen. Een aantal nieuw geleerde gewoontes hield ik vast. Niet krampachtig, maar het werden wel nieuwe gewoontes:

  • Geen telefoon meer in de slaapkamer. Zo ga ik niet slapen na een half uur random doelloos door Instagram gescrolld te hebben en ik word niet wakker met WhatsApp berichtjes in de familie groeps-app. Ik lees liever een boek voor ik ga slapen en om zeven uur ’s ochtends heb ik toch geen belangrijke berichten. Ik gebruik mijn FitBit als wekker.
  • Een uur voor het slapen en een uur na het wakker worden geen telefoon. Dat is écht fijn. Rustig wakker worden, ontbijten met een boek erbij, niet meteen al dat social media geweld. En me s avonds gewoon telefoonloos klaarmaken om te gaan slapen. Lekker rustig. Dit maakt me echt veel meer relaxed.
  • Tijdens loze wachtmomentjes pak ik m’n telefoon niet meer. Ik kijk wat om me heen. Mijmer wat. Dagdroom een beetje. Dagdromen is leuk. Ik krijg er nieuwe ideeën van of ik ben gewoon even relaxed.
  • Ik gebruik mijn telefoon nóg minder in gezelschap. Dat deed ik al weinig, nu praktisch helemaal niet meer.
  • Tijdens werkpauzes lees ik een boek of maak ik een wandeling zonder telefoon. WhatsApp en Instagram checken kan wel weer als ik achter de computer zit.

Al met al komt het er op neer dat ik mijn telefoon gebruik als ik hem nodig heb of als ik iets wil doen wat ik leuk vind. Om te navigeren, om iets op te zoeken, om een foto te maken, een Instagram story of foto te posten, mijn mail te checken. En verder eigenlijk niet meer echt. Dat doelloze scrollen door Facebook of Instagram doe ik echt nog maar heel weinig. Het is in ieder geval geen gewoonte meer.

Mijn telefoongebruik is drastisch omlaag gegaan. Na mijn vakantie had ik weinig moeite om mijn telefoon ook tijdens gewone werkweken minder te pakken. Ik was geconcentreerder aan het werk doordat ik niet telkens mijn telefoon pakte, en als ik even pauze wilde nemen, nam ik écht pauze. Dus dan ging ik niet op Facebook of Instagram zitten scrollen. Inmiddels gebruik ik mijn telefoon gemiddeld 1,5 uur per dag. En daar zitten ook zeker nog wel wat loze scrollmomentjes bij, maar dik 2 tot 2,5 uur minder dan voorheen. Dat bevalt heel erg goed.

Ik ben meer relaxed nu ik van die verslaving af ben. Ik heb niet constant de drang mijn telefoon te pakken en hem dichtbij me te hebben – al neem ik hem wel altijd mee onderweg om te navigeren of voor noodgevallen. Ik zit niet meer zoveel op Instagram en Facebook als voorheen. Ik denk wel dat ik kan zeggen dat ik wat gelukkiger ben nu. Er is minder stress, minder de drang om overal meteen op te reageren, om alles te zien en te checken. Dat voelt goed. Ik kan het iedereen aanraden. Echt. Je bent relaxter én je hebt tijd over voor andere dingen. Voor dat ene project waar je maar geen vooruitgang mee maakt, nu heb je er eindelijk tijd voor. Of gewoon om lekker te chillen en leuke dingen te doen.

Probeer het eens, zo’n Phone Bootcamp. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.