Klik hier voor twee weken toegang tot de beste structuur- en focusworkshops voor €5

Hoe vind ik motivatie om te sporten?

De vraag die ik het meeste krijg over sporten en andere gezonde gewoontes: hoe  vind je de motivatie? De motivatie om te gaan sporten, om voedzaam te eten, om in de ochtend te gaan wandelen. Tijd om daar eens een blog aan te wijden en dé gouden tip met je te delen.

Leestijd

Er is geen gouden tip

...of misschien wel?

Teleurstelling: er is geen gouden tip. Er is geen pil die ik je kan geven die ervoor zorgt dat je ineens elke dag motivatie voelt om de juiste dingen te doen.

Weet je, ik voel me vaak helemaal niet gemotiveerd. Niet gemotiveerd om…

  • te sporten
  • voedzaam te eten
  • aan mijn bedrijf te werken
  • taken af te ronden die af moeten
  • ’s ochtends vroeg op te staan en te gaan wandelen
  • tijd te nemen om rustig te ontbijten
  • te mediteren

En tóch doe ik dit allemaal dagelijks of meerdere keren in de week.

Hierin zitten twee hele belangrijke lessen:

  1. Het kan ook zonder zin.

  2. Het gaat niet om motivatie.

Het gaat niet om motivatie

Als je naar motivatie zoekt om de dingen te doen die je graag wilt doen (omdat je weet dat ze goed voor je zijn), kom je al snel bedrogen uit. Want je hebt vast al wel gemerkt: motivatie komt en gaat, komt niet op de momenten dat jij het graag zou willen en het komt al helemaal niet als je er op ‘gaat zitten wachten’.
Stel, ik heb vandaag geen motivatie om te sporten. Dus ik zit op de bank, te wachten op motivatie. Denk je dan dat die op wonderbaarlijke wijze op mij neerstort zodat ik ineens vol energie opspring van de bank en naar de sportschool ren?
Nee.

Zo is het niet alleen met sporten, ook met motivatie voor

  • goed en voedzaam eten
  • genoeg slapen
  • andere gezonde keuzes maken
  • het schrijven van een boek
  • aan je carrière of bedrijf werken
  • je aan je planning houden
  • studeren
  • et cetera

Als je bij dit soort dingen wacht op de motivatie, dan kan ik je vast vertellen dat het zwaar gaat worden en dat je gaat stoppen, vroeg of laat.

Het kan ook zonder zin

Mijn mantra is ‘het kan ook zonder zin’. Begrijp me niet verkeerd, ik vul mijn dagen zoveel mogelijk met dingen die ik leuk vind en waar ik blij van word, maar ik heb heus niet altijd in alles wat ik gepland heb zin. Maar ik wil die dingen wél doen omdat ik weet dat ze goed voor me zijn of omdat ze bijdragen aan bepaalde doelen.

Weet je wat het is: je hebt helemaal geen zin nodig om te doen wat je moet doen.
Als je geen zin hebt om te sporten, lukt het hoogstwaarschijnlijk echt wel om gewoon je training te doen.
Zo is het met bijna alles.
Sterker nog: als je eenmaal begint, zal je vaak merken dat het wel gaat ‘stromen’. Dat je vanzelf wel een beetje zin of energie krijgt. Of niet, en dat is ook prima.

Wat bij mij ook vaak helpt: met mezelf afspreken dat ik maar tien minuten ‘hoef’. Als ik geen zin heb om aan de scripts te werken voor een nieuwe training, zeg ik tegen mezelf: ‘Oké, doe het tien minuten, dan mag je stoppen als je nog steeds geen zin hebt’. De grap is dat ik meestal wel in een bepaalde flow kom, en omdat ik dan toch begonnen ben (wat de moeilijkste stap is), ga ik gewoon door. Zo is het ook met sporten voor mij.

Dus onthoud.

Het kan ook zonder zin.

(Nu zeg ik niet dat je de hele week constant dingen moet doen waar je geen zin in hebt. Dan is het goed om eens te gaan kijken of je je dagen wat anders kan gaan invullen. Ik bedoel hiermee echt de dingen die jij WILT doen omdat je weet dat het goed voor je is.)

Doen -> Motivatie

Veel mensen denken dat ze motivatie nodig hebben om iets te doen. Dus eerst motivatie, dan actie.

Terwijl het andersom is. Als je in actie komt, volgt motivatie. Meestal. Niet altijd meteen. Soms duurt het een poos. Maar de actie zorgt voor meer actie, nog meer actie, nog meer actie en dan een sprankje motivatie. Het kan best zijn dat je soms ineens overladen wordt door een bult motivatie, maar verwacht niet meteen dat je doordat je drie keer gezond hebt ontbeten je ineens voor de rest van je leven gemotiveerd bent om gezond te ontbijten.

Als jij in beweging blijft en kleine stapjes zet, zal er vroeg of laat motivatie om de hoek komen scheuren.

Dat kan er zo uitzien:

  • doordat je elke week een planning maakt en je elke dag aan je planning houdt, ga je na enkele weken merken dat je productiever wordt en meer tijd voor jezelf hebt. Dat motiveert je om elke week een goede planning te maken en deze bij te houden.
  • doordat je elke ochtend een frisse wandeling maakt, maak je je hoofd leeg en voel je je na een tijdje veel energieker als je aan je dag begint. Dat motiveert je om vaker die wandeling te maken.
  • doordat je sport, voel je je na je training energiek. Na een paar maanden voel je dat je sterker/sneller wordt. Dat geeft zelfvertrouwen en motiveert je om vaker te gaan sporten.

Je 'waarom'

Op momenten dat het extra zwaar is om te doen wat je moet doen, kan het helpen je ‘waarom’ helder te hebben. Waarom wil je dit zo graag?

Waarom wil je voedzaam ontbijten?

Waarom wil je X euro verdienen?

Waarom wil je 5K kunnen rennen?

Waarom wil je dat boek schrijven?

Waarom wil je 70 kilo kunnen deadliften?

Als je hier geen antwoord op hebt, is het knap lastig om vol te houden als het eventjes moeilijk wordt. Dan is het makkelijk om op te geven, want ‘waarom doe ik dit eigenlijk?’. Een vraag die je jezelf vast weleens hebt gesteld over bepaalde acties en doelen.

Vraag jezelf dit dus af en schrijf eventueel op waarom jij dit wilt. Zorg dat je het er regelmatig bij pakt zodat je jezelf herinnert waarom jij deze lastige dingen doet.
Zo sta ik echt niet elke keer te springen om naar de sportschool te gaan, maar er zijn altijd drie dingen die me toch ‘motiveren’:

  1. Dat energieke gevoel na de training.
  2. Dat ik steeds sterker wordt en steeds zwaarder kan tillen, waardoor ik kleine tussendoelen haal met betrekking tot gewichten.
  3. Dat ik werk aan een sterker en fitter lijf, waardoor ik energiek ouder kan worden, nauwelijks rugpijn heb, me makkelijk kan bewegen en me zelfverzekerd voel.

Vaar niet op motivatie maar op gewoontes en routines

Zoals je inmiddels weet komt en gaat motivatie. Je hebt er niet zoveel invloed op als je zou willen.

Waar je wel invloed op hebt is welke gewoontes je eigen maakt, welke routines je belangrijk maakt in je leven. Als jij goede gewoontes aanleert rondom de dingen die jij wilt doen, dan hoef je nooit meer afhankelijk te zijn van of je zin hebt of gemotiveerd bent.

Zo vond ik het vroeger extreem zwaar om twee keer in de week naar de sportschool te gaan. Het kostte me enorm veel wilskracht en daardoor ook energie. Nu het voor mij inmiddels een gewoonte is om drie tot vijf keer per week te sporten, voelt het zoveel makkelijker. Het kost minder energie, het is veel meer alsof het ‘vanzelf’ gaat. Ik heb veel minder breinkracht nodig, en veel minder wilskracht. Doordat ik het altijd doe, gaat het meer ‘vanzelf’.

Voorbeelden van gezonde gewoontes die mij helpen mijn doelen te bereiken:

  • elke dag 10.000 stappen zetten (wandelen)
  • elke week verse méga lekkere en gezonde muesli maken
  • 3 – 5 keer per week sporten (op vaste momenten, die ik inplan)
  • elke maandagavond een maaltijdplanning maken, boodschappen bestellen, elke zaterdag laten bezorgen zodat we altijd gezonde en lekkere dingen in huis hebben
  • altijd een gevulde fruitschaal op tafel hebben staan waardoor ik vaker snack met fruit

Mis geen twee keer

Stel, je wilt elke dag 1.000 woorden aan je boek schrijven en je mist een dag.
Is dat erg?
Nee.
Je kan er vreselijk van gaan lopen balen, jezelf mentaal klappen geven, je schuldig voelen, maar dat heeft helemaal geen zin. Die ene keer missen is geen enkel probleem. Als je het daarna maar weer oppakt en gewoon doorgaat alsof er niks aan de hand is (want er is ook niks aan de hand).
De hele truc zit hem in niet twee keer missen. Pak het weer op. Als je vaker dan één keer mist, glijd je heel snel in een nieuwe gewoonte. De gewoonte van het níet doen.

Het gaat om het grote plaatje, dat je stappen vooruit zet, en dat je vooruitgang ziet. Een keertje missen is helemaal geen probleem, pak het gewoon weer op en ga weer lekker door.

Training: 'Gezonde gewoontes door meer structuur'

Als jij hier nu echt eens werk van wilt maken, dan is mijn nieuwe online training ‘Gezonde gewoontes door meer structuur’ echt iets voor jou.

In deze training leer ik je…

  • gezonde doelen te formuleren (het maakt niet uit of dat nou met sport, mentale of fysieke gezondheid te maken heeft).
  • vanuit deze doelen heldere, eenvoudige gewoontes te omschrijven.
  • deze gewoonte(s) eigen te maken en écht te gaan doen. Ik leer je dit op een hele praktische en simpele manier.
  • waarom motivatie je niet verder gaat helpen.
  • hoe je vanaf nu écht je doelen gaat bereiken. Of dat nu gaat om vaker sporten, gezonder eten, beter voor jezelf zorgen, meer mentale rust – dat maakt niet uit. Door gezonde gewoontes te gaan ontwikkelen, ga je het dit keer je hele leven volhouden.

Je vindt in de workshop ook een PDF-werkboek met concrete opdrachten, waardoor je hier echt mee aan de slag gaat.

Je kan in een Q&A je vraag stellen en mijn personal trainer Merwin is deze keer de expert! Je kan al je vragen over sport en voeding dus aan hem (en aan mij) stellen.

Deze training is onderdeel van het Structuurjunkie Gáán Membership, waar je voor maar €5 twee weken proeflid kan worden. Je krijgt dan volledig toegang tot het complete membership, waar je nu tien volledige online workshops vindt. denk aan een workshop over grip op je inbox, tijd voor jezelf of hyperproductief thuiswerken.

Klik hier om je aan te melden en meteen te beginnen met de workshop! 


Cynthia Schultz

Ik ben Cynthia Schultz en Cynthia.nl is mijn blog! Ik ben gek op eten, reizen, beauty, interieur, lezen, gadgets en daar blog ik over. Lees hier meer over mij.